Julkaisut – Yleinen
Taiteilijaelämää, osa 2

 Illan keikkapaikka, Scandic Rosendahlin juhlasali.

Edellisessä bloggauksessani avasin esiintyjän arkea, keikatonta maanantaita. Sain paljon positiivista palautetta blogista, joten ajattelin nyt haastaa itseni kirjoittamaan blogia joka päivä tämän viikon ajan. Tai no, lauantaille asti koska silloin on viikon viimeinen keikkani. Tälle viikolle mahtuu mentalismikeikkaa sekä yrityksille että yksityisille tahoille, vuorovaikutusluentoa ja matkustusta reilu 1500 kilometriä. Onneksi suurin osa lentäen.

Klo 7.30 Herään. Perustoimet: suihku, kahvi, toimistohommia. Kuten aiemmassa bloggauksessani kirjoitin, teen satunnaisesti konsultaatiokeikkoja markkinoinnin parissa ja nyt työn alla on ollut eräs yritysvideo jonka käsikirjoitin, ohjasin ja editoin. Asiakas oli tyytyväinen lopputulokseen ja video meni kerrasta läpi. Tyytyväinen pitää olla myös itse, harvoin asiakkaat ovat näin rohkeita ja luottavat ulkopuolisen visioon. Videosta tuli omasta mielestänikin hyvä ja nyt viilaan viimeiset yksityiskohdat: äänen ja hiukan grafiikkaa.

Klo 10.45 Heitän Lauran hierojalle ja menen itse tsekkaamaan illan keikkapaikkaa. Tänään on Lippupisteen juhlat Scandic Hotel Rosendahlissa, Tampereella. Keikkamatka ei siis ole paha. Rosendahlissa haen käsiini talon teknikon, joka näyttää minulle äänentoistoon liittyvät seikat. Talolla on oma headset, tyypillinen mikkihiiri-pampula joka päässä näyttää enemmän urheiluselostajalta kuin mentalistilta. Onneksi oma mikrofonini (DPA D:fine) käy suoraan talon lähettimeen. Käytän mielelläni aina omaa tekniikkaa, ellei kyseessä ole hyvän ohjelmatoimiston järjestämä keikka, joissa on yleensä hyvä tekniikka ja äänimiehet.

Klo 11.30 Päiväkahvit ja vihersmoothie tammelantorin laidalla. Päivä on aurinkoinen ja kaunis, seurailen lokkien taistelua piirakan palasta.

Klo 12.30 Lounas. Lohikeittoa ja salaattia. Keikkapäivinä tykkään syödä kevyesti. Luin joskus Reijo Taipaleen haastattelun, jossa hän kertoi syövänsä ennen keikkaa kevyesti, ettei “kaikukoppa” täyty. Otin onkeeni.

Klo 13.30 Jälleen kotona. Toimistohommia ja alustavaa valmistautumista illan keikkaan. Olen uusinut settiäni, joten pakkaamisessa pitää olla erityisen tarkka. Helposti jokin “itsestäänselvyys”, kuten mikrofonivastaanottimen virtapiuha, mp3-soittimen kaukosäädin tai vaikkapa puvun kengät jäävät kotiin.

Vaihdan vielä muutaman tempun taustabiisin paikkaa tai jopa biisiä. Tuskaisen vaikeaa. Biisejä selailemaan saattaa helposti unohtua tunneiksi kun yrittää hahmottaa, millainen musiikki tukisi haluamaani tunnelmaa parhaiten. Musiikki vaikuttaa shown yleisilmeeseen, temppujen tyyliin ja jopa salakavalasti esiintymiseeni.

Klo 15.00 Kaunis päivä jatkuu, joten menemme läheiseen puistoon istumaan. Samalla fiksailen vielä taustamusiikkeja kohdilleen iPadistani. Olen rakentanut toimivan systeemin, jossa voin vaihtaa lavalta biisiä kaukosäätimellä ja taustat tulevat oikealla voimakkuudella.

Klo 16.30 Joogaa.

Klo 17.00 Pimeä suihku. Tykkään harrastaa jonkin asteista meditointia ja mielikuvaharjoittelua pimeässä suihkussa. Valo ei häiritse, eikä äänet. On vain pimeys ja veden ääni. Uskon vahvasti mielikuvaharjoittelun voimaan, myös esiintymisen kehittämisessä. Etenkin nyt, kun olen ottanut esitykseeni uusia elementtejä temppujen sekä taustamusiikin muodossa, shown “ennaltanäkeminen” on tärkeää. Hyvällekin esiintyjälle saattaa tulla yllättävän orpo olo lavalla, kun asiat alkavatkin mennä odottamattomasti tai asiat tuntuvat vieraalta.

 Tukka hyvin, näkyykö kello?

Klo 17.20 Hiukset keikkakuntoon. Olen tykästynyt tällä hetkellä Uppercut Deluxe pomadeen, jossa yhdistyy hyvä tuoksu, pito ja helppo laittaminen. Jos päivä tulee olemaan pitkä ja haluan olla varma, että letti pysyy jiirissä, käytän öljypohjaista pomadea, kuten Reuzelin vihreä tai Joni’s Brilliant Rock Steady Wax. Tämä ei ollut maksettu mainos.

Keikkameikki päälle. Päässäni soi “Toi Kundi Meikkaa”. Mulle maksetaan isoja rahoja siitä, että olen ihmisten edessä, joten ulkoasuun pitää satsata. Kuumat stagevalot ja melko eläväinen liikkumistyylini lavalla vaatii puuteria.

Keikka-asuna tänään toimii Hugo Bossin kengät, punaiset sukat, Neuw:n farkut, Anerkdjentin paita sekä Tiger of Swedenin pikkutakki. Vapaalla ollessani voin näyttää kuinka resuiselta tahansa, mutta lavalle skarpataan. Paholainen asuu yksityiskohdissa joten sormessa on käsintehty pääkallo-hopesormus ja ranteessa Dieselin huomiota herättävä kello. Olen miettinyt kaiken tukemaan hahmoa.

Klo 18.30 Lähden ajamaan Rosendahliin. Perille päästyäni havaitsen, ettei ihmiset ole vielä edenneet juhlatilaan. Hyvä juttu, ehdin siis tuplatsekata äänentoiston. Hyvä setti voi muuttua keskinkertaiseksi jos esiintyjä tappelee äänentoiston kanssa kesken esityksen.

Sovittu aloitusaikani oli “vähän ennen kahdeksaa”, joten lupasin olla perillä 19.15. Olin ennen seitsemää. En ole vielä koskaan ollut myöhässä keikalta. Tai no, yhdeltä olin mutta silloin tilaaja oli ilmoittanut minulle väärän aloitusajankohdan.

Tsekkailen ihmisiä ja kertaan settiä mielessäni. Rosendahlin salimestari tulee kysymään, kauanko settini kestää. Kerron hänelle, että minulta on tilattu 15-20 min setti, joten maksimissaan kaksikymmentä minuuttia. Hän varmistelee, onko varma kanssa koska pääruoat tulevat esitykseni jälkeen pöytiin ja hänen täytyy tietää tarkka aika. On varma, ilmoitan herralle.

Tilassa on seinämä, jonka edessä vieraat otattivat kuvia ammattikuvaajalla. Hengailen seinämän takana, verryttelen ja venyttelen. Odottelen, että alkuruoat syödään ja astiat kerätään pois. Yleensä esiinnyn ennen jälkiruokaa tai jälkiruoan jälkeen. Tänään olen siis alkupala. Minulle aivan sama, kunhan kukaan ei syö kesken esityksen.

Astiat kerätään ja salimestari tulee vielä muistuttamaan kahdenkymmenen minuutin rajasta. Keikan tilaaja spiikkaa minua sisään. Salimestari tulee vielä näyttämään kännykällään, kuinka hän laittaa ajastimen päälle. Juuri tuollaisia asioita sitä haluaakin nähdä juuri ennen esiintymistä.

Aloitan shown. Temponi on melko kova, koska aikaraja on takaraivossani. Show pyörii silti hyvin, vitsit toimivat ja yleisö ulvoo ja huokaa oikeassa kohtaa. Hyvää jengiä, pari lasillista alla mutta kukaan ei ole kännissä. Fiksuja ja vastaanottavaisia.

Olen jo muutaman kertaa esittänyt uutta numeroani, jossa yleisöstä otettu avustaja ratkaisee sekoitetun rubikin kuution selkänsä takana. Olen taistellut tempun rytmityksen kanssa. Joskus kliimaksi on saavutettu liian nopeasti, joskus jäljessä. Tein paljon ajatustyötä numeron suhteen ja kuivaharjoittelin numeroa ilman yleisöä. Tein myös muutoksia musiikkiin. Tänään juttu toimii ja saa hyvät reaktiot. Mottoni onkin: Jos ei voiteta, opitaan.

Koko ajan esiintyessäni tarkkailen itseäni ja esiintymistäni ikään kuin takapenkiltä. Teen havaintoja ja neuvon itseäni: “Nyt rauhoita tahtia, tähän kohtaan pitää saada suvantoa ja draamaa. Hyvin menee, nää ymmärtää huumoria. Heitä se ja se vitsi tän jälkeen. Nyt lähtee laukalle, keskity! Nyt muista kääntyä hitaasti - hitaammin!” Taikuri Luttisen kanssa puhuttiin tästä tänään puhelimessa. Hauska ilmiö, jota henkilön joka ei esiinny ammatikseen saattaa olla vaikea ymmärtää. Melko skitsofreenista.

Show loppuu, hyvät aplodit. Katson kelloa: keikka kesti muutamaa sekuntia vaille 20 minuuttia. Tilaaja käy kiittämässä ja kertoo, että ovat erittäin tyytyväisiä. Olen esiintynyt Lippupisteen juhlissa aiemminkin, eikä yhtään haittaa että jatkotilauksistakin vihjattiin. Oma fiilis showsta on: vähän liian hätäistä, kiirehdin liikaa ja tein asioita epäselvästi. Lisäksi allergia vaivaa ja shown aikana tekee mieli niistää nenä. Omaan arvioon ei tosin kannata luottaa. Usein omasta mielestä huonot vedot ovatkin yleisön mielestä parhaita ja vice versa.

Klo 20.30 Kotona jälleen. Käyn suihkussa pesemässä pomadet ja keikkameikit pois ja laitan illallista. Nuudeliwokkia, jossa porkkanaa, pähkinöitä, herkkusieniä, vihreää chiliä, kookosmaitoa, limeä ja katkarapuja. Paprikan unohdin.

Syön katsellen samalla ostamaani yhdysvaltalaisen mentalistin, Banachekin luentoa. Temppupuolella ei juuri uutta ollut, mutta lopun keskustelut ovat varsin mielenkiintoisia. Banachek huijasi 70-luvulla tiedemiehiä uskomaan “psyykkisiin” ja “telekineettisiin” kykyihinsä. Tarinat ovat minulle pääosin tuttuja, mutta aina yhtä viihdyttäviä. Banachek myös kertoo hienon opetuksen: yliluonnolliselta vaikuttavan asian kohdatessaan ihmisen ei tulisi heti päättää, uskooko vai ei. On täysin ok sanoa “en tiedä”. Itse asiassa se on fiksun ihmisen valinta.

Saan sähköpostia. Tarjouspyyntö kesäkuulle. Näki esitykseni tänään Lippupisteen bileissä ja tykkäsi. Valitettavasti itsellä kyseinen päivä jo toisaalle varattu mutta lupaan kysellä kollegaa tilalle. Menen nukkumaan puolenyön aikaan.

Taiteilijaelämää

Minulta kysyttiin, millainen on taikurin/mentalistin päivä. Päivät vaihtelevat paljon, mutta otin nyt blogiin esimerkiksi maanantain, jolloin minulla ei ollut keikkaa. Otetaan keikkapäivä tarkasteluun joskus myöhemmin.

Klo 7.15  Herään. Aikoinaan kun lopetin päivätyöt ja aloin kokopäiväiseksi taiteilijaksi/yrittäjäksi, tykkäsin nukkua myöhään. Nyt kun elämä on asettunut ja uutuudenviehätys kadonnut, olen huomannut että loppujen lopuksi olen yllättävän aamuvirkku.

Herättyäni toistan aina samat toimet: kahvi vireille ja suihkuun. Suihkun jälkeen rauhallinen kahvituokio tietokoneen ääressä. Katson uudet sähköpostit, someviestit jne.

Klo 8.30 Joogaa. Yritän joogata joka päivä. Auttaa huonoon selkääni ja tietoinen hengittäminen tekee ihmeitä. Tykkään myös uida, mutta koska otin viime viikolla uuden tatuoinnin, on uimahalli nyt poissuljettu. Mökillä kalastan, useita tunteja päivässä.

Klo 9.15 Toimistotöitä. Päivitän keikkakalenteria, varaan lentoja ja hotelleja. Olen täysin riippuvainen Googlen kalenterista ja Drivesta. Teen nettisivuille pieniä päivityksiä. Muistuttelen ihmisiä tulevasta Club Harhasta ja kyselen esiintyjiltä teknisiä asioita iltaan liittyen.
Toimistotyöni ovat hyvin kimpoilevaa moniajoa. Videoeditoidessa ehtii hyvin vastata sähköpostiin, välissä voi päivittää nettisivuja ja jauhaa paskaa kavereiden kanssa. Tällä kertaa duunailen myös Taikuri Luttiselle julistetta muun ohella.

Syön aamiaista, tällä kertaa ruisleipää, schiracha-kastiketta sekä avokadoa.

Klo 11.00 Lähden kaupungille. Sain soiton, jossa työmiehet halusivat tulla tekemään paloturvallisuustoimenpiteitä työhuoneelleni. Menen siis työhuoneelle jatkamaan toimistotöitä. Matkalla kuuntelen podcastia, tällä kertaa Penn Jilletten tarinointia tarinoinnista otsikolla “Truth & Storytelling”.  Työmiehet tulevat ja tuuppaavat uretaania reikiin seinässä.

Klo 12.30 Johanneksen kanssa kahville. Kollegoiden kanssa on tärkeää jutella. Tämä ala on niin yksinäistä puurtamista, että ajatuksien tuulettaminen on paitsi terapeuttista myös hyödyllistä omalle uralle. Taikuudessa ja mentalismissa on oma hauska sisäpiirinsä. Jotenkin ala on onnistunut säilyttämään tietyn salaisuuden verhon yllään. Kollegojen kanssa ollaan tuon verhon sisäpuolella.

Klo 13.30 Tulen takaisin kotiin editoimaan videota eräälle yritykselle. Taiteilijahommien ohessa teen jonkun verran markkinointikonsultaatiota ja ideointia yrityksille, joskus jopa ihan käytännön töitä, kuten nyt. Suunnittelin, käsikirjoitin, castasin  ja ohjasin mainosvideon ja nyt vielä editoin sen. Näitä töitä on harvemmin, joten ne ovat hauskaa vastapainoa taiteilulle. Video on 4K formaatissa ja raskas editoida, joten rendailuajat katselen ostamaani Steve Martin Masterclassia komediasta. Kirjoitan samalla ideoita mentalismishowni käsikirjoitukseen. On tärkeää hakea koko ajan uutta oppia ja ideoita viisaammiltaan. Koko ajan pitää kehittyä ja tehdä enemmän kuin muut, että pärjää ja leipä tulee pöytään huomennakin.

Klo 17.15 käyn kävelyllä, kuunnellen samalla podcastia. Tällä kertaa Death, Sex & Money-nimistä, jossa vieraana Alec Baldwin. Kuuntelen paljon podcasteja. Aina kävellessäni tai matkustaessani sekä iltaisin nukkumaan mennessä. Showbiz-haastattelut ovat suosikkejani, niistä saa usein syvyyttä ja ymmärrystä alaan. Erilainen nippelitieto ja tarinat kiinnostavat aina ja tarjoavat ideoita omaan työhön. Lisäksi kuuntelen vapaaottelupodcasteja, koska joskus pitää myös nollata aivoja. Muutamia tämän hetken suosikkipodcastejani:99% Invisible, Criminal, Dan Carlin’s Hardcore History, Death, Sex & Money, Heavy Hands, Penn’s Sunday School, Stuff To Blow Your Mind, Stuff You Should Know, The Fighter & The Kid, The Joe Rogan Experience, The MMA Hour, This American Life.

Klo 17.45 Jatkan videon editointia. Samalla kuuntelen Steve Martinin oppeja ja teen muistiinpanoja. Harjoittelen myös muutamaa teknistä asiaa liittyen uuteen temppuuni.

Käsittelen uutta promokuvaani. Kuuntelen Spotifysta musiikkia settiäni silmälläpitäen. Tein päätöksen, että uuden showni taustamusiikit ovat kaikki etiojazzia. Kaiken pitää palvella kokonaisuutta ja hahmoa. Musiikin tulee olla kuin mun hahmo: tumma, outo, seksikäs, vinksahtanut, hauska, hypnoottinen. Pari esimerkkiä “Jose Ahonen Pääesiintyjä”-shown musiikeista sekä uusi introni:

[youtube=://www.youtube.com/watch?v=SnvHQBO7bFk&w=640&h=480]

[youtube=://www.youtube.com/watch?v=TT6O4bDioAE&w=640&h=480]

[youtube=://www.youtube.com/watch?v=BYfhI4UO79g&w=854&h=480]

Klo 21.20 Luen hetken kirjaa. Yleensä luen esiintymiseen, psykologiaan ja mentalismiin liittyviä teoksia, tänään kädessä on kuitenkin Raija Pellin ja Terho Miettisen “Harhaanjohtajat - Vahvassa Uskossa”. Kirjan alkupuoli on todella kovaa kamaa suomalaisten uskonlahkojen sekoiluista, loppupuoli vähän jo itselle tutumpaa analyysiä plasebosta, ihmeparantumisista sun muista.

Klo 22.15 Pelaan Battlefield 1:stä. PC:llä. En ole kovin hyvä pelaaja mutta silti näköjään 127 tuntia on livahtanut pelin parissa.  Pelaaminen on hyvä tapa saada aivot harhautettua muualle, joskin tämä peli on joskus turhan intensiivinen pelattavaksi ennen nukkumaan menoa. 

Klo 23.15 Nukkumaan. Kuuntelen podcastia, tällä kertaa erittäin mielenkiintoinen 99% Invisible podcastin jakso “Vox Ex Machina”, joka kertoo äänisyntetisoinnin synnystä ja sen käytöstä puheen salaajana toisen maailmansodan aikana. Puhetta salasi kaksi vinyylilevyä, joista toinen Yhdysvalloissa, toinen Briteissä. Levyille oli tallennettu sama satunnaiskohina, joka toimi avaimena vokooderisalattuun puheeseen. Puhelun jälkeen levyt hajoitettiin.

Aika tyypillinen keikaton arkipäivä. Tämä viikko on muutenkin rauhallinen, yksi keikka ja keikkaan liittyvä palaveri. Ensi viikolla onkin sitten viisi keikkaa ympäri Suomea. Palataan asiaan sitten ja tutustutaan esimerkiksi takahuoneiden glamouriin.

YleinenjosemattiKommentoi
Ajatustenlukua korttipöydässä

Mentalistin työssä on hauskaa yllättää epäilijöitä. Ne jotka eivät koskaan usko että heitä voi lukea tai jotka uskovat homman olevan pelkkää puppua yllättyvät yleensä parhaiten. Moni on kuitenkin ääneen miettinyt, että eikö tätä taitoa voi hyväksikäyttää johonkin rahakkaampaan juttuun. Villit ehdotukset ovat menneet jopa laittomuuksien puolelle, mutta todellisuudessa ihmisten tulkintakyvyt toimii kyllä esityslavojenkin ulkopuolella, esimerkiksi korttipöydässä. Aito ajatustenluku olisi tietysti se paras taito pelissä, sillä eihän sitä tarvitsisi kuin lukaista vain mitäs kortteja siellä vastustajat miettivät ja homma olisi selvä. Todellisuus on kuitenkin hieman tylsempää, mutta pelaajista on mahdollista nähdä mitä he kädessään pitävät sen pohjalta kuinka he pöydässä käyttäytyvät. Eikä tämä ole vain aloittelijoiden juttu, vaan ammattilaisistakin voi lukea eleitä ja ilmeitä.

Taktiikka selvillä jo istuessa pöytään

Pelihän alkaa jo kauan ennen kuin ensimmäistäkään korttia on jaettu. Se kuinka istut pöydässä ja miten pidät pelimerkit edessäsi kertoo jo sinun pelityylistä. Hiljainen pelaaja jonka pelimerkit on tarkoissa pinoissa siististi on usein varovainen eikä ota riskejä. Puhelias kaveri jonka merkit on epämääräisesti edessä on todennäköisemmin riskejä ottava pelaaja, jonka pelityyli voi vaihdella.

Varsinkin pokeri amatööritasolla on kuitenkin melkoista näyttelyä ja pelaajat yrittävät tehdä isoja eleitä, jotta heidät huomattaisiin ja voitaisiin "lukea". Nämä bluffit näkyvät onneksi jo kauas ja yhtään asiasta perillä oleva pelaaja voikin suoraan ohittaa nämä huijausyritykset. Aloittelevalle pelaajalle joku nettipokeri voikin olla parempi paikka opetella ensin peliä, sillä nettikaapelin läpi on vaikeampi nähdä toisen ilmeitä.

Tietäen vai tietämättä

Pelaajat yrittävät luonnollisesti olla reagoimatta hyviin kortteihin tai reagoida liikaa huonoihin. Hermostuneisuus, suun peittäminen kädellä tai pelimerkkien vilkuilu voivat olla alitajuisia liikkeitä, joista vastustajat voivat lukea tilannetta. Myös omien korttien kurkkiminen voi paljastaa käden. Jos pöytään tulee esimerkiksi kolme pataa ja joku pelaaja menee heti kurkkaamaan omat kortit, on hänellä luultavasti vain yksi pata taskussa, eikä täyttä väriä. Epävarmuus omista korteista kertoo, että hän ei osannut odottaa näitä kortteja ja nyt varmistelee tilannetta ja katsoo oliko hänellä sittenkin mahdollisuus saada hyvä jako.

Tietoiset eleet ovat toinen osa, millä yritetään naamioida oman käden vahvuutta tai heikkoutta. Huokailut, lysyssä istuminen ja heikolta näyttäminen on selvä bluffi, jossa pelaaja haluaa uskotella hänen käden olevan heikko. Samalla tavalla isot eleet, omilla pelimerkillä leikkiminen, tuijottaminen ja erityisesti aggresiivinen chippien liikuttelu ovat selkeitä merkkejä bluffista. Hänen käsi on todellisuudessa heikko ja yritys on saada sinut kippaamaan.

Pokeripelit onkin paikka, jossa sinulta pitää löytyä niin näyttelijän- kuin mentalistin taitoja. Älä yritä olla liian iso liikkeissä, vaan toimi pienesti. Jos vastustaja luulee sinun pienen kädenliikkeen olevan tahaton ele, voi hän lukea sinua väärin.

Vastoin kaikkia sääntöjä

Nämä ohjeet ja tavat eivät kuitenkaan toimi kaikissa tapauksissa. Erityisesti jos pelataan ammattitasoista suomalaispelaajaa vastaan, niin voit unohtaa aivan kaiken lukemasi. Suomalainen pelaaja on maailmalla erikoisuus, sillä he ovat niin juroja ja hiljaisia, ettei niitä voi lukea.

Hyvä esimerkki on yksi Suomen tunnetuimmista pelaajista, Juha Helppi. Hän kun pelasi reilut kymmenen vuotta sitten Palm Beachillä pokeria televisioidulla World Poker Tour -kiertueella, ansaitsi hän itselleen lempinimen Iceman. Vastustajat vihasivat pelata Helppiä vastaan, kun kaverin naama ei värähtänyt mistään. Finaalipöydässä saattoi valua isot määrät pelimerkkejä pöytään ja suomalainen vain jörötti siinä aurinkolasit päässä eikä reagoinut asiaan mitenkään. Koita siinä sitten lukea mitä sieltä kädestä löytyy, kun et saa edes hymähdystä suupielestä.

Helppihän meni ja voitti koko turnauksen tuolloin ja on ollut ahkera pelaaja uransa aikana. Hänen turnaustienestit ovat jo siinä seitsemän miljoonan dollarin luokassa, joten on tästä suomalaisesta kylmäpäisyydestä jotain hyötyä ollut

YleinenjosemattiKommentoi
Suomalaisten ensimmäisenä ajattelemat asiat ovat...

Joku aika sitten pyysin ihmisiä vastaamaan, mitä heille tulee ensimmäisenä erilaisista asioista mieleen. Sain vastauksia yhteensä 3878. Suuri kiitos kaikille vastanneille! Pidemmittä puheitta, tässä suomalaisten ensimmäisenä ajattelevat asiat.

Titanicia arvelinkin eniten vastatuksi, mutta prosentit yllättivät silti.

Pelikortit noudattivat ounastelujani aika hyvin. Kaikista vastauksista ässiä oli 67,63% ja padat oli suosituin maa 47,49% sitten hertat 27,39 ja ruudut 16,68%

Toisiksi eniten jo yllätti, mutta kannel!?

Kyselyyn liittyi myös arvonta, jonka voittaja on nyt selvillä ja hänelle lähetetty sähköpostia. Seuraa Facebook-sivuani, niin saat tietoa uusista ihmiskokeista, keikoista ja muusta hauskasta!

Yleinenjosematti kommenttia
Sammakoiden nieleskelijät ja muut friikit

 David Blaine päästelee sammakoita suustaan. Drake ei nauti tilanteesta.

DISCLAIMER: Älä koskaan kokeile mitään näistä kotona, tai missään muuallakaan. Tässä kirjoituksessa kuvatut asiat ovat hengenvaarallisia.

[youtube=://www.youtube.com/watch?v=cW_EB0yBS5c&w=640&h=480]

Miksi kukaan nielisi miekkaa, saati eläviä sammakoita?

En ole itse kiinnostunut tekemään ns. fakiiritemppuja, mutta olen aina ollut hyvin kiinnostunut tästä marginaalisesta tivoliviihteen genrestä ja ihmisistä, jotka sitä esittävät. Kehon vieminen äärirajoille on kiehtovaa makaaberilla tavalla ja etenkin esiintyjän näkökulmasta katsottuna, näiden asioiden harjoittelu kiinnostaa minua varsin paljon. Lisäksi aidosti hyvät esiintyjät osaavat luoda fakiirijutuista kiehtovan ja hyvän shown, jonka ainoa funktio ei ole ällöttää yleisöä.

Viime vuoden puolella saimme Club Harhaan esiintymään Jari Tapanaisen, joka on yksi  Suomen harvoja miekannielijöitä ja fakiireja. Jari mm. työnsi sukkapuikon kämmenestään läpi. Kyselin Jarilta shown jälkeen, että miten ihmeessä hän alkoi treenata kyseistä asiaa, ja miltä ensimmäinen kerta tuntui psykologisesti. Jari ei ole mikään friikkisirkuksen kasvatti, vaan lupsakka savolainen, jolla vaan sattuu olemaan hiukan oudompia harrastuksia.

“Mie olin niin varma että tuosta se vaan mennöö läpi, ku olinna lukenu lääkärikirjoista että tuossa se on semmoi kohta, ettei miä hermoihin tai issoihin suoniin”

Okei.

[youtube=://www.youtube.com/watch?v=g0fylxoxC_o&w=854&h=480]

Yksi omituisimmista fakiiritempuista on nk. puklufakiirius, eli asioiden nieleminen ja niiden tahdosta ylös puklaaminen. Eräs legendaarisimmista puklufakiireista, Hadji Ali, kehitti esityksen jossa hän ensin juo aivan käsittämättömän määrän vettä, sylkee sitä sitten vatsastaan tahdonalaisesti, juo päälle vähän kerosiinia (kerosiini on kevyempää kuin vesi, joten se jää vatsalaukkuun päällimmäiseksi!) ja sytyttää tämän avulla nukkekodin tuleen. Sitten kun kerosiini loppuu vatsalaukusta, voikin Ali taas sylkeä vettä ja sammuttaa aiheuttaneensa tulipalon.

Jännä show.

Kuulemma pahin osio kyseisessä jutussa on tolkuttoman vesimäärän nieleminen. Liika vesikin voi tappaa, ja nopeasti nautittuna isot määrät vettä aiheuttaa hirveän olon, jossa tunnet kuolevasi. Lisäksi elimistö yrittää hyvin aktiivisesti poistaa veden kaikkia reittejä pitkin. Kuvittele tekeväsi tätä lavalla, ihmisten edessä!

Hadji Alin hienoja(!?) taitoja ylläpitää hyvinkin tunnettu taikuri David Blaine. Blaine on opetellut nielemään eläviä sammakoita, jonka jälkeen hän sitten voi “päästellä” sammakoita suustaan. Toistan, päästellä sammakoita suustaan.

Vatsahapot pitää toki neutralisoida ennen esitystä ja tähän puklufakiireilla on omat konstinsa, käsittääkseni jotain kemiallista asiaan liittyy. Sammakot tulevat kuulemma mielellään ylös, joten tuossa kurkun vaiheilla ei tarvitse hirveästi edes auttaa, sen verran vikkeliä epeleitä ovat, eikä vatsalaukussa majailu pidempiä aikoja sammakoita kiinnosta.

[youtube=://www.youtube.com/watch?v=8oR4YBivQjg&w=854&h=480]

Puklufakiirien lisäksi on toki olemassa nielufakiirit. Näistä tunnetuin lienee Stevie Starr, joka nieleskelee kuivana esimerkiksi golfpalloja, rubikinkuutioita, sormuksia ja lukkoja.

Fakiiritempuissa on aina se ongelma, ettei yleisö tahdo uskoa demonstraatioiden olevan aitoja. Näin taikuuden sisäpiiriläisenä sitä taas tietää, että kyllä ne miekat aidosti niellään, sukkapuikko menee kämmenestä läpi ja sammakot tulee vatsalaukusta. Tässä tapauksessa tieto todellakin vaan lisää tuskaa.

 

YleinenjosemattiKommentoi
Kysely: kerro ensimmäisenä mieleesi tulevat asiat

"Kuinka ajatuksia luetaan?" -luennollani kerron muun muassa, kuinka todennäköisyyksiä ja kokemusta yhdistämällä voidaan tietää ihmisestä yllättäviäkin asioita.  En usko telepatiaan, mutta kokemuspohjaa, havainnointikykyä ja todennäköisyyksiä yhdistämällä voidaan päästä lähelle selvänäkemiseltä vaikuttavaa ilmiötä. Kyseessä on ns. valistunut arvaus, jossa arvaaja kerää todennäköisyyksiä itselleen käyttäen ihmistuntemusta, havainnointikykyä sekä statistiikkaa.

Eri ammattikunnilla on omat kokemuspohjansa joita hyödyntää. Autonmyyjä tunnistaa potentiaalisen asiakkaan kävelytyylistä, taikuri tietää missä kohtaa katsoja katsoo toisaalle ja mentalistilla on hallussaan tietopaketti ihmisten yleisimmistä valinnoista.

Pelkästään todennäköisyyksillä ei kuitenkaan luoda hyvää showta. Usein katsojien ensimmäinen arvaus onkin "ehkä kaikki valitsevat juuri asian X ensimmäisenä". Ihmisten ensimmäisistä valinnoista voi silti olla mentalistillekin hyötyä ja psykologisena ilmiönä ne ovat huikean kiinnostavaa muillekin.

Mentalismialan kirjoista löytyy paljon materiaalia, jossa listataan yleisimpiä ihmisten ajattelemia asioita. Olen kuitenkin huomannut, että esimerkiksi suomalaiset valitsevat usein aivan eri asioita kuin yhdysvaltalaiset. 

Tästä nousikin mieleeni idea. Haluan kysyä mahdollisimman monelta suomalaiselta, mitä hänelle tulee mieleen ensimmäisenä erilaisista yksinkertaisista asioista. Älä siis mieti liikaa vastatessasi kysymyksiin, vaan ammu lonkalta. Lupaan julkaista tulokset blogissani muidenkin ihmeteltäväksi. Ja jotta saataisiin otanta riittäväksi, olisi ihanaa jos jakaisit tätä sivua muillekin.

Kyselyyn vastanneiden kesken arvotaan kaksi lippua vapaavalintaiseen Club Harhaan tänä vuonna.

 

Vastaa lonkalta, mitä ensimmäisenä tulee mieleen?

Numero välillä 1-10

Kaksinumeroinen luku

Väri

Pelikortti

Euroopan maa

Työkalu

Kuukausi

Kaupunki Suomessa

Kukka

Soitin

Elokuva, jonka kaikki tietää

Bändi, jonka kaikki tietää

Kiitos!

Yleinenjosematti kommenttia
6 Kikkaa, joilla vedät paremmin yleisön edessä

Esiinnyn enimmäkseen mentalistin roolissa, viihdyttäen ihmisiä, mutta erilaiset puheet, luennot ja esitykset ovat myös tuttua kauraa Teen yrityksille räätälöityjä, viihteellisiä esityksiä sekä luennoin esimerkiksi ihmisten tulkitsemisesta ja sissimarkkinoinnista. Olen myös päässyt näkemään lukuisia hyviä, sekä huonoja puhujia eri tapahtumissa. Tässä kuuden kohdan lista muistiinpanoista ja kokemuksistani koottuina. Ota haltuun ja ole parempi esiintyjä.

Lämmittele

[youtube=://www.youtube.com/watch?v=Q5hS7eukUbQ&w=854&h=480]

[youtube=://www.youtube.com/watch?v=AuKAwGoV8BY&w=854&h=480]

Lämmittele keho ja mieli ennen esiintymistä. Äänenavaus on itselleni ehdoton - kun ääni kulkee ja puhe muodostuu sujuvasti, on huomattavasti helpompaa puhua. Kokemattomat esiintyjät unohtavat hengittää puhuessaan. Hapenpuute taas vaikeuttaa kaikkea, ajatustyötä ja rentoutumista. Rentoutunut esiintyjä rentouttaa yleisön ja häntä on helppo katsoa. Hyvän esiintyjän rentous tulee kokemuksesta. Kokemusta ei voi korvata millään, mutta esiintymistään saa paremmaksi rentoutumalla tietoisesti.

 

Esiintymisen neljä ulottuvuutta

Useat esiintyjät osaavat ottaa lavan haltuun, harvemmat koko tilan. Usea hyväkin esiintyjä esiintyy eturiville, jolloin kontakti takarivin katsojiin jää vaisuksi. Hahmota tila mielellään ennen esiintymistä. Käy lavalla, mittaa lava ottamalla askeleita lavan takaosasta etuosaan ja sivusta sivuun. Tämä auttaa mieltäsi hahmottamaan esiintymistilaa ja tekemään sen tutummaksi. Lavan mittaamisen jälkeen käy katseellasi huone lavan etuosasta peräseinään asti. Kuvittele ottavasi katsekontaktia eturivistä takariviin. Hyvin isoissa tiloissa katsekontaktin ottaminen peräpenkeille on mahdotonta, mutta se voi silti yleisöstä katsoen näyttää siltä.

Fysiikan mukaan neljäs ulottuvuus on aika. Pidä kiinni annetusta esiintymisajasta. Huolehdi, että sinulla on esityksen aikana kello näkyvillä ja seuraa ajan kulkua. Mieti ennalta, mitä teet jos aikasi ei meinaa riittää tai jos sitä on liikaa. Katso esityksestäsi etukäteen kohdat, jotka voit pudottaa pois mikäli kiire tulee. Samoin mieti myös täytemateriaalia varalle. Hyvä esitys on mielellään hiukan liian lyhyt kuin liian pitkä. On parempi jättää kuulijoille nälkä kuin ähky.

Tekniikka voi pilata esityksesi

Tutustu mahdolliseen esitystekniikkaan hyvissä ajoin ennen esitystä. Käytän itse showssani yleensä omaa headsetmikrofonia, poislukien isojen ohjelmatoimistojen keikat joiden tekniikkaan voin luottaa. Huonosti istuva headsetmikrofoni saattaa alkaa liikkumaan paikaltaan kesken esityksen tai kiertää. Tekniikan kanssa tappelu on yllättävän yleinen ongelma, jolla pilataan moni muuten hyvä esitys.

Jos käytät mikrofonia, tutustu siihen ennen esitystä. Käsimikrofonia pidetään suulla, ei rinnalla.

Jos käytät Powerpointia tai muuta esitystekniikkaa, varmista hyvissä ajoin että kaikki toimii. Kuulostaa itsestäänselvältä, mutta silti näen toistuvasti esityksiä, joissa ensimmäinen kymmenen minuuttia käytetään tietokoneen kanssa taisteluun. Tietokone saattaa päättää aloittaa päivittämisensä esityksesi alussa, tai ruudunsäästäjä yllättää kesken esityksen. Niin ja mikähän tämä Emilian koneen salasana sitten olikaan…

Tee Powerpoint-kalvoistasi selkeät. Älä toista asioita, jotka jo näkyvät kalvossa. Kalvojen tehtävä on tukea ja rytmittää esitystä, ei listata puhettasi rivi riviltä. Yleisö voi seurata yhtä asiaa kerrallaan, puhettasi tai valkokangasta. Mieti aina, miten puheesi tukee kalvoja, tai kalvot puhettasi. Jos molemmat puhuu samaa asiaa, jutussa ei ole järkeä: yleisö voisi lukea samat asiat Internetistä. Mieti myös esitystäsi graafisesti. Selkeys on tärkeintä, unohda koristelut ja krumeluurit.
 

Tarinat jäävät mieleen, data ei.

Ihminen pitää tarinoista. Hyvät puhujat käyttävät tarinoita luodakseen tunteita ja rakentaakseen muistisillan faktoille. Jos keksit omaan elämääsi liittyvän tarinan, joka liittyy aiheeseen, käytä sitä. Jos et, etsi asiaan liittyvä kiinnostava anekdootti.  Vaikkei tarinaa olisi, on hyvä sitoa asiaa omaan elämään. Juhana Torkki kehottaa kirjassaan Puhevalta käyttöön kysymään itseltä: mistä olen kuuntelijoilleni kiitollinen? Pelkkä ajatustyö saattaa valmistella oikeaan mielentilaan, joka taas välittyy esitykseesi positiivisesti.
 

[youtube=://www.youtube.com/watch?v=8S0FDjFBj8o&w=854&h=480]

Mutta mitä niillä käsillä tehdään?

Liikuta niitä. Käsillä voi rytmittää ja värittää puhetta. Kehonkielen tulee olla hillittyä pienelle yleisölle, överimpää isoille saleille. Pidä taukoja. Hyvät puhujat uskaltavat pitää puheessaan taukoja. Jos et usko, katso vaikka Barack Obamaa. Tauot luovat dramatiikkaa ja antavat aikaa yleisölle miettiä jotain tärkeää kohtaa puheessasi.

Hyvässä puheessa on paljon muutakin kuin puhe. Suosittelen lämpimästi katsomaan Will Stephenin loistavan esityksen hyvästä puheesta ilman minkäänlaista sisältöä.
 

Rakasta yleisöäsi

Sinun ei tarvitse rakastaa ihmisiä yleisössäsi päivää ennen esitystä, eikä sen jälkeen, mutta lavalla ollessasi yleisöstä välittäminen välittyy. Itse katson yleisöä ennen keikkaa ja luon heistä positiivisia mielikuvia. Katson ihmisiä yksi kerrallaan. Hyviä tyyppejä, tästä tulee hauskaa. Tässä on myös kyse mielikuvaharjoitteesta, jolla peikko muutetaan keijuksi. Jos onnistut pitämään yleisöstäsi ennen lavalle astumista, tulet esiintymään paremmin kuin pelkäämällä sitä.

Ja viimein, showbisneksen ensimmäinen sääntö: Katso yleisöä silmiin ja puhu sydämestäsi.

 

 

 

YleinenjosemattiKommentoi
TRANSSITANSSIN SALAT

 Kuvakaappaus The Wrecking Queens - Golden-musiikkivideosta.

//platform.instagram.com/en_US/embeds.js

Minua lähestyi sähköpostitse kaksi "melkein kuvataiteiden maisteria", Kerttu Malinen ja Annu Timonen otsikolla "Etsimme hypnotisoijaa". Kerttu ja Annu olivat tuottamassa The Wrecking Queens -yhtyeelle musiikkivideosarjaa, joista yhden videon ideana oli kehollinen ilmaisu ja tanssi hypnotisoituna. Vain hypnotisoija puuttui.

Ajatus kuulosti hauskalta, joten lupauduin alustavasti mukaan tietyin ehdoin. Halusin tavata tanssijan ennen kuvauksia, jotta näkisin millainen suggestioherkkyys hänellä olisi. Usein kysytään, voiko kenet tahansa hypnotisoida? Kyllä voi, mutta hypnotisoijan ja hypnotisoituvan kemia on oleellinen hypnoosin onnistumisessa. Jos hypnotisoinnin kohde ei luota hypnotisoijaan, on homma huomattavasti vaikeampaa. Sinällään hypnoosi on luonnollinen olotila ihmiselle, eikä hypnotisoijalla ole mitään maagisia voimia. Lopulta kaikki hypnoosi on itsehypnoosia, hypnotisoija vaan ohjaa matkaa.

Tähän väliin pieni disclaimer: En käytä aitoa hypnoosia lavalla, enkä juurikaan edes lavan ulkopuolella. En hypnotisoi ketään maksusta tai terapiamielessä.

Kerttu, Annu ja tanssija Sointu Pere tulivat vierailemaan työhuoneellani Tampereella. Teimme muutamia suggestioharjoitteita, jotta pystyisin havainnoimaan Sointun tapaa suggestoitua sekä tekemään uuden olotilan tutuksi.

Huomasin aika pian, että usein hypnoosiin liitettävät keholliset suggestiot, kuten kevyet/painavat kädet ym. eivät toimineet Sointulle kuten muille. Tanssijana hän on tavallista ihmistä tietoisempi kehostaan. Päätin kääntää asetelman toisinpäin, ja antaa Sointun suggestoida itsensä liikkeellä. Lupauduin mukaan videon kuvauksiin luottavaisena transsitanssin onnistumisesta.

Musiikkivideo kuvattiin Konepajan Brunolla, Helsingissä. Sointu hypnotisoitui nopeasti ja helposti. Lähdin liikkeelle mielikuvaharjoitteesta, jossa Sointu ei pystyisi liikkumaan fyysisesti lainkaan, ainoastaan mielessään. Kehoitin häntä kuvittelemaan liikkeitä isompina ja todellisimpina, tuntien samalla ristiriidan fyysisen liikkeen puuttumisesta. Tämän on tanssijalle haastava ristiriita, joka oli avain hypnoosin syvenemiseen.

Liitin positiivisia, hyvän olon ja auringonvalon tuntemuksia liikkeen kuvittelemiseen. Kun liike viimein alkaisi, hakisi keho liikkeen ilman muotoa ja koreografiaa, vapaasti improvisoituna. Vapaa liike syventäisi olotilaa ja hyvän olon tunnetta.

Tein myös pari kehollista harjoitetta: lihasten jännittäminen ja rentoutus ohjatusti auttaa tiedostamaan rentouden ja jännittämisen eron hyvin konkreettisella tavalla. Videossakin näkyvä "peilikädet" liittää suggestioon mindfulness-harjoitteen, kehonkielipeilausta sekä psykologisista kokeista tutun "rubber-hand"-illuusion (lue lisää).

Kun Sointu viimein pääsi liikkumaan, hän hypnotisoi itse itsensä liikkuen. Tanssi oli huikeaa katseltavaa ja videosta tuli todella tyylikäs. Kappale on teemaan sopiva, hypnoottinen ja kaunis.

Suuri kiitos Annulle ja Kertulle, tämä oli hauska projekti olla mukana. Kiitos myös huikealle Sointulle, joka uskalsi ja luotti epätavalliseen konseptiin.

Katso musiikkivideo The Wrecking Queens - Golden alta.

[youtube=://www.youtube.com/watch?v=q8ihaIhkqtA&w=854&h=480]